fbpx Skip to content

Beroepsopleiding

Professioneel Leefstijl- en Vitaliteitstrainer

Opleidingsprogramma

 

 Module 1: Didactiek

  • Reflectie op het leerproces en persoonlijke leerdoelen;
  • Trainingsdoelen;
  • Leerstijlen;
  • Werkvormen;
  • Reviewen van oefeningen;
  • Rollenspellen;
  • Confronteren/uitdagen.

Module 2: Zelfmanagement – de trainer als persoon

  • Leerdoelen;
  • Kwaliteiten en valkuilen, wie ben je, hoe laat je jezelf zien?
  • Persoonlijke presentatie en uitstraling als trainer: authenticiteit, eigen stijl;
  • Zelfreflecterend vermogen als trainer;
  • Omgaan met belemmeringen, beren op de weg;
  • Samenstellen buddy’s & SMART-leerdoelen maken.

Module 3: Trainersvaardigheden aan de hand van het integrale 5D MARK-model

  • Werken met het integrale 5D MARK-model;
  • EQ: feedback geven, verbinding/contact maken met de deelnemers;
  • FQ: energieverdeling over de dag. Hoe blijf je fysiek in balans?
  • IQ: gedachtes en overtuigingen over de deelnemers en jezelf;
  • SQ: hoe kom je het meest krachtig en authentiek over?
  • Pro-activiteit/eigen regie: de mate van daadkracht/vuur waarmee je voor de groep staat. Hoe verantwoordelijk voel je jezelf als trainer?

Module 4: Groepsdynamica en procesbegeleiding

  • Groepsontwikkelingsfasen/groepswerking;
  • Hoe ga je om met groepsdynamiek?
  • Interactiepatronen;
  • De Roos van Leary;
  • Omgaan met emotie en gevoel;
  • Weerstand.

Module 5: Creatief & energiek trainen; de trainer als procesbegeleider

  • De balans tussen wensen van de deelnemers en het trainingsprogramma;
  • Creatieve werkvormen: differentiëren, kennis en vaardigheden toetsen, creatief verwerken van theorie;
  • Omgaan met lastige situaties: de trainer als procesbegeleider;
  • Communicatieniveaus: inhoud-proces-interactie;
  • Energiemanagement/energizers;
  • Inzetten van hulpmiddelen.
MARK leefstijl en vitaliteit