Beroepsopleiding
Professioneel Leefstijl- en Vitaliteitstrainer
Opleidingsprogramma
Module 1: Didactiek
- Reflectie op het leerproces en persoonlijke leerdoelen;
- Trainingsdoelen;
- Leerstijlen;
- Werkvormen;
- Reviewen van oefeningen;
- Rollenspellen;
- Confronteren/uitdagen.
Module 2: Zelfmanagement – de trainer als persoon
- Leerdoelen;
- Kwaliteiten en valkuilen, wie ben je, hoe laat je jezelf zien?
- Persoonlijke presentatie en uitstraling als trainer: authenticiteit, eigen stijl;
- Zelfreflecterend vermogen als trainer;
- Omgaan met belemmeringen, beren op de weg;
- Samenstellen buddy’s & SMART-leerdoelen maken.
Module 3: Trainersvaardigheden aan de hand van het integrale 5D MARK-model
- Werken met het integrale 5D MARK-model;
- EQ: feedback geven, verbinding/contact maken met de deelnemers;
- FQ: energieverdeling over de dag. Hoe blijf je fysiek in balans?
- IQ: gedachtes en overtuigingen over de deelnemers en jezelf;
- SQ: hoe kom je het meest krachtig en authentiek over?
- Pro-activiteit/eigen regie: de mate van daadkracht/vuur waarmee je voor de groep staat. Hoe verantwoordelijk voel je jezelf als trainer?
Module 4: Groepsdynamica en procesbegeleiding
- Groepsontwikkelingsfasen/groepswerking;
- Hoe ga je om met groepsdynamiek?
- Interactiepatronen;
- De Roos van Leary;
- Omgaan met emotie en gevoel;
- Weerstand.
Module 5: Creatief & energiek trainen; de trainer als procesbegeleider
- De balans tussen wensen van de deelnemers en het trainingsprogramma;
- Creatieve werkvormen: differentiëren, kennis en vaardigheden toetsen, creatief verwerken van theorie;
- Omgaan met lastige situaties: de trainer als procesbegeleider;
- Communicatieniveaus: inhoud-proces-interactie;
- Energiemanagement/energizers;
- Inzetten van hulpmiddelen.
